1/ Heinrich Ignaz Franz BIBER (1644-1704): Růžencové sonáty

Lucie Sedláková Hůlová – barokní housle
Jaroslav Tůma – varhany (varhanní pozitiv, cembalo)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Příklad programu:
Sonáta č. 16 – Passagalia g moll „Anděl strážný“ pro sólové housle
Sonáta č. 1 d moll „Zvěstování“
Sonáta č. 2 A dur „Navštívení Panny Marie“
Sonáta č. 14 D dur „Nanebevzetí Panny Marie“
Sonáta č. 15 C dur „Korunování Panny Marie“

Tento program představuje ojedinělé dílo svého druhu – cyklus Růžencových sonát jednoho z nejvýznamnějších barokních hudebníků Heinricha Ignaze Franze Bibera, rodáka ze Stráže pod Ralskem, a to v autentické interpretaci podle původního autorova předpisu, tedy s použitím tzv. skordatur houslí (tj. speciální techniky přeladění strun za účelem dosažení specifické barvy tónu a možnosti nezvyklých harmonických souzvuků, v době baroka běžně užívané).

Ačkoliv námětem každé ze sonát je jedno růžencové tajemství a posluchač může zaslechnout zhudebnění některých dějů (např. svist andělských křídel, agónii, údery kladiv, hymnus vzkříšení, hukot při seslání Ducha Svatého, oslavný tanec andělů), nejedná se o programní hudbu v pravém slova smyslu , ale spíše o hudební náměty k vlastnímu rozjímání.

Výběr sonát lze přizpůsobit konkrétní koncertní příležitosti či požadavkům pořadatele a může být proložen sólovými varhanními /cembalovými skladbami nebo také doplněn duchovním slovem. Ideálním prostorem pro realizaci tohoto programu je kostel či kaple.

Rolovat nahoru